۶ برنامه‌ی سرگرم‌کننده برای آخرین روزهای مدرسه

مرجع: Edutopia

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴

مدت مطالعه: حدود ۵ دقیقه

ربکا آلبر (Rebecca Alber)، استاد دانشگاه کالیفرنیا و متخصص آموزش، در مقاله‌ای در وب‌سایت ادوتوپیا «شش برنامه‌ی سرگرم‌کننده برای سرزنده‌ نگه‌داشتن بچه‌ها در آخرین روزهای سال تحصیلی» پیشنهاد داده است. او پیش از توضیح این برنامه‌ها و فعالیت‌ها خطاب به معلمان نوشته: یادتان باشد که می‌خواهید لحظه‌های خوش و سرگرم‌کننده‌ای برای بچه‌ها رقم بزنید، بنابراین تا آن‌جا که می‌شود از درس و امتحان فاصله بگیرید، منعطف باشید و هیجان‌انگیزترین تجربه‌ی ممکن را برای بچه‌ها بیافرینید. هر کاری که می‌کنید، به‌خصوص برای نوجوان‌های ۱۱ تا ۱۸ ساله، سه مؤلفه‌ی ضروری را در نظر بگیرید: به اختیار و انتخاب‌ آن‌ها احترام بگذارید، خلاقیت آن‌ها را پرورش دهید و فرصت سازندگی برایشان فراهم کنید.

۱- به دانش‌آموزان فرصت بدهید چیزهای جالبی را که یاد گرفته‌اند به هم‌کلاسی‌هایشان یاد بدهند، چیزهایی مثل اوریگامی، ورزش‌های رزمی یا دفاع شخصی یا حتی استفاده از یک اپلیکیشن جدید. 

۲- برای کارهایی خارج از مدرسه برنامه بریزید:

  • دانش‌آموزان را برای گردش به بیرون از مدرسه ببرید و از آن‌ها بخواهید پیرامون‌شان را از چشم یک دانشمند، تاریخ‌دان، هنرمند یا شخصیت دلخواه‌شان از یک کتاب داستان یا فیلم سینمایی تماشا کنند، از یافته‌ها و دیده‌ها و شنیده‌هایشان یادداشت بردارند و یادداشت‌هایشان را به‌صورت یک گزارش بنویسند.
  • گردش در کتابخانه برای شکار اطلاعات: معما یا مسأله‌ای طرح کنید که حل آن به گردآوری اطلاعات نیاز دارد، سپس برای گذراندن یک روز در کتابخانه برنامه‌ریزی کنید. قرار است بچه‌ها ظرف چند ساعت به دنبال اطلاعاتی بگردند که برای حل مسأله یا معما به آن‌ نیاز دارند. هر کس زودتر اطلاعات را تکمیل یا مسأله را حل کرد، برنده است.
  • خارج از مدرسه یک مسابقه ترتیب دهید و بچه‌های باقی کلاس‌های مدرسه را در این فعالیت شریک کنید. مثلاً در کتابخانه یا سالن اجتماعات مدرسه مشاعره یا مسابقه‌ی ریاضی برگزار کنید. به این ترتیب به دانش‌آموزان فرصت داده‌اید خود را با استفاده از توانایی‌هایی جز آن‌چه در مدرسه معمول است، بروز دهند.

۳- از دانش‌آموزان بخواهید که هر کدام موضوع یا زمینه‌ای را انتخاب کنند، اطلاعاتی درباره‌ی آن به دست بیاورند، چیزهای تازه درباره‌ی آن یاد بگیرند و در نهایت یافته‌ها و دانسته‌های تازه‌شان را به‌صورت یک کتاب‌چه، یک پاورپوینت، روزنامه‌ی دیواری، فایل صدا یا به هر روش دیگری که خودشان دوست دارند، ارائه دهند. موضوعات یا زمینه‌هایی مثل محیط زیست، ترانه، موسیقی، یک دوره‌ی تاریخی خاص، یک شغل، یک کشور، یا یک رشته علمی.

۴- از دانش‌آموزان بخواهید کتاب، داستان کوتاه، شعر، یا یک رویداد تاریخی دلخواه را انتخاب کنند، پایان‌بندی جدیدی برای آن بنویسند و به هر شیوه‌ای که دوست دارند در کلاس ارائه کنند. تأکید کنید که منطق و دلایل این تغییر و تبدیل را هم باید برای هم‌کلاسی‌هایشان توضیح دهند.

۵- مسابقه تبلیغات تجاری برگزار کنید. با مشارکت بچه‌ها یک موضوع برای ساخت آگهی تجاری انتخاب کنید. سپس کلاس‌ را گروه‌بندی کنید و از هر گروه بخواهید برای موضوع یا محصول انتخاب شده یک آگهی هوشمندانه و خلاق ۳۰ ثانیه‌ای بسازند. در مرحله‌ی آخر کارها را به رأی بگذارید و به آگهی‌ای که بیشتر از همه رأی آورد، جایزه بدهید.

۶- بهترین ویترین آموزشی را انتخاب کنید. از دانش‌آموزان بخواهید مجموعه‌ای از بهترین کارها و دست‌آوردهای سال تحصیلی‌شان را انتخاب کنند، برای هر کدام از کارهای منتخب توضیحی کوتاه بنویسند و بسته‌شان را به‌صورت ویترینی از آنچه در یک سال آموزشی فراگرفته‌اند در اختیار دیگران بگذارند. این بسته‌ها در قالب فایل‌های دیجیتال، مجموعه عکس، کتاب مصور یا هر روش دلخواه دیگری قابل ارائه خواهد بود.