پنج رمزِ عبور برای اولین سالِ تدریس

مرجع: edutopia

نویسنده: اَشلی بلَک‌وِلدر (Ashley Blackwelder)، معلمِ باتجربه‌‌‌ی درس‌های علوم و فناوری، به مدت ۱۶ سال به عنوان معلم دبستان تدریس کرده و تجربه‌ی آموزش فناوری به دیگر معلمان را در کارنامه دارد. او معتقد است معلمان تازه‌کار با حجم زیادی از وظایف، اطلاعات و انتظارات روبه‌رو هستند و نمی‌دانند کدام کارها یا مهارت‌ها برای موفقیت در سال اول تدریس مهم‌تر هستند. در این مقاله، اشلی توصیه‌هایی برای موفقیت معلمان در اولین سال تدریس‌شان ارائه می‌دهد.

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۳

مدت مطالعه: حدود ۱۰ دقیقه

نخستین سالِ تدریس بسیار چالش‌برانگیز است. فشار شدید برنامه‌های کاری، زمان‌بندی‌های فشرده برای تحویل کارها، ارزیابی‌ها و نمره‌دهی، مدیریت انتظارات همکاران و والدین، تغییرات در آیین‌نامه‌ها و استانداردها، نگرانی‌های والدین و تلاش برای مدیریت همه‌ی این مسايل بدون این‌که لازم باشد به صورت شبانه‌روزی در مدرسه بمانید می‌تواند به سرعت شما را دچار خستگی و فرسودگی کند. انگار مدیریت کلاسی پر از ذهن‌های جوان و پرانرژی که مدام از شما راهنمایی می‌خواهند به اندازه‌ی کافی دلهره‌آور نیست!

هر‌چند احتمالاً همه‌ی افراد با نیت خوب به شما مشورت می‌دهند، اما هیچ دوست یا همکاری جواب همه‌ی پرسش‌های شما را در مورد وضعیت خاصِ کلاس یا گروه دانش‌آموزانتان ندارد. تجربه‌ی شما در کلاس درس به‌طور منحصربه‌فردی تنها متعلق به خود شماست. پس باید این توصیه‌ها را بر اساس نیاز‌های خود، اولویت‌بندی کنید. این شمایید که باید تصمیم بگیرید کدام راهکار برای وضعیت فعلی شما مناسب‌تر است.

در نقش فعلی‌ام به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی درس‌های STEAM (علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات)، این شانس را دارم که از جایگاه مربی، معلم‌های زیادی را ببینم و همزمان، هر روز، در آزمایشگاهْ خودم به بچه‌ها درس بدهم. در طول این سال‌ها آموخته‌ام روشی که برای یک معلم جواب می‌دهد ممکن است برای دیگری کارساز نباشد و راهبردی که برای یکی از معلم‌های مدرسه مؤثر بوده است، الزاما چیزی نیست که من نیز بتوانم آن‌ را به طور موثر به کار ببرم. با این حال، برای تبدیل شدن به معلم ایده‌آلی که در ذهن دارید، بعضی اولویت‌ها و کیفیت‌ها ضروری هستند. پنج اولویت و کیفیت اصلی برای من این‌ها هستند:

۱ – برنامه‌ریزی روزانه ضروری است
هر روز قبل از ترک مدرسه، برنامه‌ی روز بعد را بررسی کنید. مطمئن شوید که برای توضیح مطالب درسی به اندازه‌ی کافی اعتمادبه‌نفس دارید، تمامی ابزارها و برگه‌های لازم را آماده کرده‌اید و با زمان‌بندی خود راحت هستید. تجربه‌ی یادگیری و پیشرفت دانش‌آموزان باید مهم‌ترین اولویت شما در تدریس باشد. دانش‌آموزان می‌توانند سطح آرامش یا آشفتگی شما را احساس کنند و این بر یادگیری آنها تاثیر می‌گذارد. صرف چند دقیقه‌ی اضافی برای آماده‌سازی روزانه می‌تواند تغییر قابل توجهی برای شما و دانش‌آموزانتان ایجاد کند.  

روزهایی هست که برنامه‌های شما طبق انتظارتان پیش نمی‌رود، ممکن است حس و حال خوبی نداشته باشید، یا مسائل دیگری پیش بیاید. با این حال، این روزها باید استثنا باشند، نه یک قاعده. انتظار نداشته باشید که هر روز بدون برنامه پیش بروید و یک سالِ کاری موفق داشته باشید.

۲- از دیگران کمک بگیرید
هر معلم، هرقدر هم که برای کارش وقت و انرژی بگذارد و خبره باشد، نقاط قوت و ضعفی دارد. برای رویارویی با چالش‌ها و آسان‌تر کردن این مواجهه از همکاران‌تان کمک بگیرید، از تجربه‌های آنها بیاموزید، مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید و وقتی نیاز دارید از کمک و مشورت گرفتن نترسید.

کمک‌هایی را که به شما پیشنهاد می‌شود با انتقاد یا زیر سوال بردن توانایی‌ها و تلاش‌های خود اشتباه نگیرید. پذیرفتن کمک از دیگران نشانه‌ی ضعف نیست. از این کمک‌ها استفاده کنید؛ ممکن است همین‌ها روز شما را کمی آسان‌تر کنند!

۳- خودتان را با همکارانتان مقایسه نکنید
داشتن یک کلاس درس جذاب و بی‌نقص، مثل نمونه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی جلب می‌کنند خوب است، اما تبدیل شدن به یک معلم اثرگذار و برجسته، ضروری نیست. معلمی که هر روز ساعت ۳ بعدازظهر مدرسه را ترک می‌کند، در حالی که شما هنوز در حال تصحیح برگه‌ها هستید، لزوماً نسبت به شما منظم‌تر نیست.

با این حال، به همکاران‌تان توجه کنید. کدام معلمان هنگام برنامه‌ریزی با هم همکاری می‌کنند؟ کدام معلمان دانش‌آموزانی دارند که هنگام زنگ تفریح می‌خواهند با آنها صحبت کنند؟ دانش‌آموزانِ کدام معلم به‌سرعت و با اشتیاق یک مفهوم جدید را یاد می‌گیرند؟ با آنها صحبت کنید! ببینید از چه روش‌های کارآمدی استفاده می‌کنند. هرگز یک معلمِ همه‌چیزدان پیدا نخواهید کرد، اما معلمانی را خواهید یافت که می‌توانند ایده‌های مبتکرانه‌ای را به اشتراک بگذارند و از شما ایده بگیرند. آنها را بخشی از تیم خود کنید.

۴- الگوی همان چیزی باشید که از بچه‌ها انتظار دارید
ارتباط موثر کلید ایجاد یک کلاس سالم و برابر است. اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان رفتاری از سر مهربانی و احترام داشته باشند، این ویژگی‌ها باید ابتدا از خود ما سرچشمه بگیرد. خود را برای چیزهایی که از دانش‌آموزان می‌خواهید، مسئول بدانید. اگر برای شما مهم است که دانش‌آموزان‌تان میزهای خود را مرتب نگه دارند، میز شما نباید به هم ریخته‌ترین میز کلاس باشد. اگر می‌خواهید آنها سکوت را در راهروها رعایت کنند، مکالمه‌های طولانی با همکارتان را به زمان دیگری موکول کنید.

شما در کلاس درس خود، متخصص و رهبر هستید، نه یک کامپیوتر. هیچ‌کس از شما انتظار ندارد جواب همه‌ی سوال‌ها را بدانید، پس وقتی از سؤال یک دانش‌آموز غافلگیر شدید، وحشت نکنید. از هر فرصتی استفاده کنید تا به شاگردان‌تان نشان دهید که شما هم در حال یادگیری هستید؛ نه به این دلیل که تازه‌کار یا بی‌تجربه‌اید—بلکه به این دلیل که همه‌ی ما هر روز در حال یادگیری و رشد هستیم و با کنجکاوی به دنبال جواب سؤال‌هایی می‌رویم که نمی‌دانیم. گاهی اوقات برای پاسخ دادن به یک سوال، نیاز داریم که بیشتر جستجو کنیم یا از یک متخصص بپرسیم. گاهی اوقات اشتباه می‌کنیم و نیاز به اصلاح داریم. اجازه دهید بچه‌ها تعریفی تازه از «معلم» به‌دست آورند: کسی که همراه آنها یاد می‌گیرد. این تأثیر شگفت‌انگیزی بر رابطه‌ی شما با آنها خواهد داشت و اعتمادشان به شما به‌عنوان راهنمای یادگیری‌شان را دوچندان خواهد کرد.

۵- تدریس قرار نیست آسان باشد
یک معلم خوب حتی اگر ساعت‌ها بیشتر از وقت معمول هم کار کند و چند برابر دیگر معلم‌ها انرژی بگذارد، باز هم با چالش‌های تازه روبه‌رو می‌شود و همواره باید خودش را به‌روز کند. رویارویی با چالش این معنا نیست که شکست خورده‌اید؛ به این معناست که شما معلمی متفکر با ذهنیتی رشدگرا هستید. پس به خودتان افتخار کنید!

شما مسئول یک کلاس پر از ذهن‌های جوان و متنوع با نیازها و علایق مختلف هستید. شما به آنها اهمیت می‌دهید و بهترین‌ها را برایشان می‌خواهید. این واقع‌بینانه نیست که فکر کنید در پایان هر روز ، به‌محضِ به صدا درآمدن زنگ، از کلاس بیرون می‌روید و تا صبح روز بعد که دوباره می‌آیند به آن‌ها فکر نمی‌کنید! آن‌ها برای شما مهم هستند و شما برایشان سخت تلاش خواهید کرد. وقتی یک هدف نیاز به تلاش بیشتر دارد، احساس شکست نکنید!